Esittely Miinaharavaan

Tyhjä Miinaharava-pelilauta

Katsot salaperäistä pelitaulua, joka on täynnä pieniä neliöitä ja lukuja, ja ihmettelet: Mistä tässä pelissä on kyse? Mitä minun pitäisi tehdä? Miten sitä pelataan? Tässä artikkelissa vastataan näihin kysymyksiin ja selittää kaiken yksityiskohtaisesti.

Ensiksi sinun on tiedettävä, että aloittaaksesi pelin sinun on napsautettava mitä tahansa pelilaudan kohtaa hiiren vasemmalla painikkeella. Tämän jälkeen sinun on näkemiesi numeroiden perusteella selvitettävä, missä miinat sijaitsevat ja kiinnitettävä niihin liput, ja löydettävä lisää numeroita löytääksesi vielä lisää miinoja. Pitämällä tämän lyhyen esittelyn mielessämme, annathan meidän näyttää sinulle käytännössä, miten voit pelata Miinaharava-pelin läpi.

Tutoriaali: kuinka pelata Miinaharavaa?

Miinaharavan aloittelijan tutoriaali, vaihe 1

Tällä tavoin tyypillinen Miinaharava-peli alkaa: lauta, jossa on useita neliöitä. Näitä neliöitä kutsutaan "ruuduiksi". Aluksi jokainen ruutu on peitettynä. Voit paljastaa ruudun napsauttamalla sitä hiiren vasemmalla painikkeella. Jos paljastetun ruudun taakse on kätketty miina, miina räjähtää ja häviät pelin. Onneksi ensimmäiseksi paljastamamme ruudun taakse ei koskaan kätketä miinaa. Ensimmäisellä siirrolla voit valita minkä tahansa ruudun. Tällä kertaa valitsemme ruudun keskeltä pelilautaa: Aloita tämä peli napsauttamalla hiiren vasemmalla painikkeella sinisellä ympyrällä merkittyä ruutua.

Miinaharavan aloittelijan tutoriaali, vaihe 2

Ensimmäinen siirtosi avasi suuren alueen. Näet paljon tyhjiä ruutuja aivan pelilaudan keskellä ja kaksi palaa peitetyillä ruuduilla, joita ympäröivät numerot: yksi palanen vasemmalla ja toinen oikealla. Näiden numeroiden avulla voit päätellä, missä peitetyistä ruuduista miinat sijaitsevat. Tarkastele esimerkiksi punaisella ympyrällä merkittyä ruutua. Siinä on numero 1, tarkoittaen, että jossain sen ympärillä on täsmälleen yksi miina. Sen ympärillä on yhteensä kahdeksan ruutua. Seitsemän niistä on jo paljastettuna: vasemmalla olevat kolme ovat tyhjiä samoin kuin alla olevakin. Oikealla olevassa ruudussa on numero 2 ja kahdessa ruudussa on ykköset: yksi punaisella ympyröidyn ykkösen yläpuolella ja toinen oikeassa alakulmassa. Koska nämä ruudut ovat paljastettu, ne eivät voi sisältää miinoja. Ainoa vielä peitetty ruutu on oikeassa yläkulmassa oleva ruutu, joka on merkitty sinisellä ympyrällä. Punaisella ympyröidyn ykkösen ympärillä on vain yksi miina ja sille on olemassa vain yksi piilopaikka: sinisellä ympyrällä merkitty ruutu. Tämän johdosta voit merkitä tämän ruudun lipulla. Voit tehdä sen napsauttamalla sitä hiiren oikealla painikkeella.

Miinaharavan aloittelijan tutoriaali, vaihe 3

Nyt kun ensimmäinen miina on löydetty ja olet asettanut ensimmäisen lippusi, voit käyttää näitä viimeaikaisia löydöksiä löytääksemme lähellä olevia ruutuja, jotka eivät kätke taakseen miinoja. Tarkastele punaisella ympyrällä merkittyä ruutua. Tässä ruudussa on numero 1. Kuusi paljastettua ruutua koskettaa sitä: kolme tyhjää ruutua vasemmalla, yksi numero 1 alapuolella ja kaksi numero 2: yksi yläpuolella ja yksi oikeassa alakulmassa. Lisäksi kaksi peitettyä ruutua koskettavat numeroa 1, joka merkitty punaisella ympyrällä: toinen oikealla, joka on merkitty lipulla, ja toinen oikeassa yläkulmassa, joka on merkitty sinisellä ympyrällä. Perustelu on seuraavanlainen: vain yksi miina on punaisella ympyröidyn ruudun vieressä, ja tämä miina on jo merkitty oikealle. Näin olleen loput ympärillä olevat ruudut ei voi sisältää miinoja. Ainoaksi peitetyksi ruuduksi jäljellä jää ruutu, jossa on sininen ympyrä. Koska se ei voi pitää sisällään miinaa, voit paljastaa sen napsauttamalla sitä vasemmalla.

Miinaharavan aloittelijan tutoriaali, vaihe 4

Voit nyt toistaa toisessa vaiheessa tekemäsi siirron. Katso kahta punaisella ympyröityä ruutua. Molemmissa ruuduissa on numero 1. Molemmilla on vain yksi viereinen peitetty ruutu, ja ne merkitty sinisellä ympyrällä. Näin ollen kahdessa sinisillä ympyröillä merkityt ruudut sisältävät miinoja. Merkitse ne lipuilla napsauttamalla niitä hiiren kakkospainikkeella.

Miinaharavan aloittelijan tutoriaali, vaihe 5

Joidenkin miinojen liputuksen jälkeen voit jälleen etsiä ruutuja, jotka eivät sisällä miinoja. Keskity kahteen punaisilla ympyröillä merkittyihin. Kuten edelläkin, jokaisessa ruudussa on numero 1, ja jokaisessa on jo lippu viereisellä alueella. Lisäksi kummallakin on ympäröivällä alueellaan täsmälleen yksi peitetty ruutu, jota ei ole vielä merkitty. Nämä peitetyt ruudut on merkitty sinisillä ympyröillä. Koska enää miinat eivät voi koskettaa punaisilla ympyröillä numeroituja ykkösiä, sinisillä ympyröillä merkityt ruudut eivät voi sisältää miinoja. Siksi voit napsauttaa molempia hiiren vasemmalla painikkeella paljastaaksesi ne.

Miinaharavan aloittelijan tutoriaali, vaihe 6

Edellisessä vaiheessa löysit uusia numeroita. Yksi näistä numeroista on 2, joka on merkitty punaisella ympyrällä. Tämän numeron 2 ympärillä on jo kaksi miinaa: yksi alapuolella ja toinen vasemmassa yläkulmassa. Näin ollen tämän kakkosen ympärillä ei voi olla enempää miinoja. Kaikki ympäröivällä alueella jäljellä jääneet peitetyt ruudut ovat turvallisesti paljastettavissa. Näitä ruutuja on neljä kappaletta: kolme oikealla ja yksi ympyröidyn kakkosen yläpuolella. Voit avata ne napsauttamalla hiiren vasemmalla painikkeella kaikkia neljää.

Miinaharavan aloittelijan tutoriaali, vaihe 7

Yksi edellisessä vaiheessa paljastamistasi ruuduista oli tyhjä. Peli avasi automaattisesti suuremman alueen tyhjiä ruutuja ja joitakin ruutuja numeroilla. Voit nyt keskittyä ruutuun, jossa on numero 2, joka on merkitty punaisella ympyrällä. Koska se on 2, täsmälleen kahden miinan täytyy olla siihen kosketuksissa. Ja siellä on juuri kaksi vierekkäistä peitettyä ruutua, jotka on merkitty sinisellä ellipsillä. Näissä kahdessa peitetyssä ruudussa on oltava miinoja, jotta voit asettaa niihin liput hiiren oikealla painikkeella.

Miinaharavan aloittelijan tutoriaali, vaihe 8

Tässä vaiheessa viimeistelemme pelilaudan oikean puolen. Huomaat, että jo yksi miina koskettaa punaisella ympyrällä merkittyä ykköstä – edellisessä vaiheessa merkitsit tämän miinan lipulla. Siksi tämän ykkösen lähellä ei voi olla enempää miinoja, mukaan lukien sinisellä ympyrällä merkitty peitettynä oleva ruutu. Voit paljastaa sen napsauttamalla tätä kenttää hiiren vasemmalla painikkeella.

Miinaharavan aloittelijan tutoriaali, vaihe 9

Pelilaudan vasen puoli on paljon hankalampi kuin oikea puoli. Ei ole enää selkeitä siirtoja, joissa luku vastaisi tarkasti sen ympärillä olevia peitettyjä ruutuja, kuten 1 tai 2. Tällä kertaa sinun on pysähdyttävä miettimään ratkaisua. Tarkastele violetin ympyrän sisällä olevaan ykköstä. Sen vieressä on oltava täsmälleen yksi miina. Sen vieressä on kaksi peitettyä ruutua, merkitty vihreällä ellipsillä. Siksi tiedät, että vihreän ellipsin sisällä tulee olla täsmälleen yksi miina, mutta meidän on tiedettävä, kumpi kahdesta ruudusta todella piilottaa miinan. Tarkastele nyt numeroa 1, joka on ympyröity sinisellä. Tiedät jo, että vihreän ellipsin sisällä on miina. Ellipsi on kokonaan sinisellä ympyröidyn ykkösen lähettyvillä, tarkoittaen, että toinen sinisellä ympyröidyn ykkösen ympärillä olevasta peitetystä ruudusta ei voi sisältää miinaa. Tässä tapauksessa punaisella ympyrällä merkitty ruutu ei voi pitää sisällään miinaa. Miksi? Koska jos siinä olisi miina, niin sinisellä ympyröidyllä ykkösellä olisi kaksi vierekkäistä miinaa: yksi punaisessa ympyrässä ja toinen vihreässä ellipsissä. Koska vihreä ellipsi sisältää epäilemättä miinan, punainen ympyrä ei voi sitä sisältää. Tästä syystä voit napsauttaa punaisella ympyrällä merkittyä kenttää paljastaaksesi sen.

Miinaharavan aloittelijan tutoriaali, vaihe 10

Nyt asioita on paljon helpompi käsitellä. Voit nopeasti määrittää, että kaksi vihreillä ympyröillä merkittyä ruutua sisältää miinoja. Miksi? Ensiksikin sinisellä ympyröidyn kakkosen johdosta. Vain kaksi peitettyä ruutua koskettaa tätä kakkosta, joten näiden ruutujen on sisällettävä miinoja. Toiseksi punaisessa ympyrässä olevan kolmosen johdosta. Tällä kolmosella on jo vieressään liputettu miina. Sillä on myös kaksi vierekkäistä ruutua peitettyinä, joiden on piilotettava jäljellä olevat kaksi miinaa. Näin ollen voit laittaa liput kahdelle vihreällä merkittyyn ruutuun.

Miinaharavan aloittelijan tutoriaali, vaihe 11

Tässä vaiheessa näet kaksi ruutua numeroilla, joiden ympärillä on jo tarpeeksi vastaava määrä lippuja. Katsopa numeroita 1 ja 2, jotka kumpikin on ympyröity punaisella. Kaikki peitetyt ruudut, jotka koskettavat näitä kahta, eivät voi sisältää miinoja, joten voit paljastaa ne turvallisesti. Siksi napsauta hiiren vasemmalla painikkeella kaikkia sinisellä merkittyjä ruutuja.

Miinaharavan aloittelijan tutoriaali, vaihe 12

Tällä kertaa palaat miinan etsintään. Keskity punaisella ympyröityyn ruutuun. Sen ympärillä pitäisi olla kaksi miinaa. Yksi sen alapuolelta on jo löydetty ja liputettu. Toisen on oltava ainoassa jäljellä olevassa peitetyssä ruudussa, joka on merkitty sinisellä ympyrällä. Napsautamme tätä ruutua hiiren oikealla painikkeella.

Miinaharavan aloittelijan tutoriaali, vaihe 13

Tarkastele nyt numeroa 1, joka on merkitty punaisella ympyrällä. Sillä on jo vieressä miina, joten sen vieressä olevat muut peitetyt ruudut – sinisellä ellipsillä merkityt – voit paljastaa turvallisesti.

Miinaharavan aloittelijan tutoriaali, vaihe 14

Katso pelilaudan vasemmassa yläkulmassa näkyvää laskuria. Tällä hetkellä siinä lukee "002", tarkoittaen, että pelilaudalla on jäljellä kaksi miinaa. Tässä vaiheessa tulet löytämään ne. Tarkastele numeroita 1 ja 2, jotka punaisilla ympyröitynä. Molemmat koskettavat vain yhtä peitettyä ruutua, ja molemmat osoittavat, että niiden lähellä on oltava vielä yksi miina. Näin ollen loput kaksi miinaa on piilotettu sinisillä ympyröillä merkittyihin ruutuihin.

Miinaharavan aloittelijan tutoriaali, vaihe 15

Kaikki miinat on merkitty lipuilla, mutta peliä ei ole vielä voitettu. Tämä johtuu siitä, että pelin voiton ehtona on paljastaa kaikki ruudut, jotka eivät sisällä miinoja. Itse asiassa, jos muistat missä miinat ovat, sinun ei tarvitse käyttää lippuja. Mutta tämä on haaste edistyneemmillekin pelaajille. Tässä tutoriaalissa käytit lippuja, ja voittaaksesi sinun on napsautettava hiiren vasemmalla painikkeella kahta jäljellä olevaa peitettyä ruutua, jotka on merkitty sinisellä ellipsillä.

Miinaharavan aloittelijan tutoriaali, vaihe 16

Katso pelilaudan yläosassa olevaa kuvaa iloisista keltaisista kasvoista aurinkolaseissa. Se näyttää, että peli on ohi ja olet voittanut. Katso nyt pelilaudan oikeassa yläkulmassa olevaa laskuria. Se näyttää pelaamiseen kuluneen ajan. "231" tarkoittaa, että pelin läpäiseminen kesti 231 sekuntia. Tämä ei ole erityisen hyvä tulos, mutta tämä onkin tutoriaali aloittelijoille, joten ei se haittaa.

Halutessasi voit katsoa myös opetusvideon YouTubesta:

Kuviot

Olet jo oppinut perusasiat. Tiedät miten löytää miinoja ja paikkoja, joissa niitä ei ole. Mutta tähän loogiseen ajatteluun menee kaiken kaikkiaan paljon aikaa! Tietysti mitä enemmän harjoittelet, sitä nopeammaksi tulet. Mutta onko olemassa tapaa pelata todella nopeasti?

Kyllä on. Pelattuasi tarpeeksi pitkään, tulet huomaamaan, että tietyt numeroidut kuviot osoittavat, missä miinat ovat ja missä ne eivät voi olla. Harjoittelemalla opit nämä kuviot ulkoa ja tunnistat ne entistä nopeammin. Loppujen lopuksi siinä ei tarvita loogista ajattelua. Nähtyäsi numeroita ja tiedät heti, missä miinat ovat. Katsopa yksinkertaisinta esimerkkiä: "ykkönen kulmassa".

'Ykkönen kulmassa'-kuvio, ilman merkintöjä 'Ykkönen kulmassa'-kuvio, merkitty 'Ykkönen kulmassa'-kuvio, ratkaisu

Ykkönen kulmassa on "ilmeinen" kuvio, jota käytit hyväksesi aiemmin tutoriaalissa. Katso ensimmäistä kuvaa yllä ja yritä tunnistaa kaikki ykköset, joiden ympärillä on vain yksi peitetty ruutu. Toisessa kuvassa ne on merkitty punaisilla ympyröillä. Nämä ovat "ykköset kulmissa". Tiedät jo, että miinan on oltava ainoaksi jääneessä peitetyssä ruudussa jokaisen vieressä. Kolmannessa kuvassa näiden miinojen sijainnit on merkitty pommeilla.

Ykkönen kulmassa on ilmeinen kuvio, koska se on opittavissa hyvin nopeasti. Pian perussiirtojen oppimisen jälkeen et enää tee sitä vaihe vaiheelta: etsi ykköstä, laske kaikkia käytettävissä olevia peitettyjä ruutuja ja mieti, täsmäävätkö numerot. Katsot pelilautaa ja näet heti kaikki ykköset kulmissa ja tiedät, että sinun pitäisi asettaa liput niiden viereen. Näin kuviot toimivat.

Suosituin, mutta vähemmän yksinkertainen kuvio on 1-2-1-kuvio. Tässä kuviossa on numerot 1, 2 ja 1, ja tässä tietyssä järjestyksessä vierekkäin. Jos näet tällaisen kokoonpanon, ykkösen vieressä ja kakkosen kulmissa, on kaksi miinaa. Kaikki näiden numeroiden lähelle jo asetetut liput vaikuttavat kuvioon, ja ne tulee vähentää ennen kuin päätät, onko tämä todella 1-2-1-kuvio vai ei. Näin ollen joskus sinulla on 1 ja 2 ja 1, jotka eivät ole 1-2-1-kuvio, ja useimmiten eteesi tulee erilaisia numeroita, jotka muodostavat 1-2-1-kuvion. Tämä ei kuulosta kovin helpolta, joten harkitse muutamaa esimerkkiä.

1-2-1-kuvio, esimerkki 1, ilman merkintöjä 1-2-1-kuvio, esimerkki 1, merkitty 1-2-1-kuvio, esimerkki 1, ratkaisu

Tarkastele pelilaudan osuutta ensimmäisessä kuvassa. Tämä on heti avaussiirron jälkeen näkyvä pelilaudan osuus. Tässä aukossa näemme kaksi 1-2-1-kuviota, joista toinen on suunnattu vaakasuoraan ja toinen pystysuoraan. Toisessa kuvassa nämä 1-2-1-kuviot on merkitty punaisilla ellipseillä. Näkemällä tämän edistynyt pelaaja tietää heti, missä miinat ovat: numero 2 kummassakin peitetyssä kulmassa on miina, eikä enempää miinoja kosketa 1-2-1-kuviota. Oikealla olevassa kuvassa miinojen sijainnit on esitetty pommeilla. Neliöt, joissa ei ole miinoja, näytetään ristityillä pommeilla.

1-2-1-kuvio, esimerkki 2, ilman merkintöjä 1-2-1-kuvio, esimerkki 2, merkitty 1-2-1-kuvio, esimerkki 2, ratkaisu

Aloittavia pelaajia voi turhauttaa se, että joskus ensimmäinen napsautus avaa numerokokoonpanollisen alueen. Esimerkki näkyy yllä vasemmalla. Kulmissa ei ole ykkösiä, joten ei ole heti selvää, missä miinat voivat olla. Ainakaan aloittelevalle pelaajalle se ei ole heti selvää. Edistynyt pelaaja tunnistaa välittömästi 1-2-1-kuvion, joka on toisessa kuvassa merkitty punaisella ellipsillä. Tällä kuviolla on aina kaksi miinaa ykkösten vieressä tai kakkosten kulmissa; tätä kuviota miinat eivät enempää kosketa. Tämä näkyy oikeanpuoleisessa kuvassa: miinasymboli osoittaa miinojen sijainnit ja ristitty miina osoittaa, missä miinat eivät voi olla. Pelaaja voi turvallisesti asettaa liput edellisen symbolin paikkoihin ja klikata vasemmalla painikkeella jälkimmäisellä merkittyjä ruutuja.

1-2-1-kuvio, esimerkki 3, ilman merkintöjä 1-2-1-kuvio, esimerkki 3, merkitty 1-2-1-kuvio, esimerkki 3, ratkaisu

Tässä on 1-2-1-kuvio, vaikka numerot ovatkin 2-2-2. Tämä johtuu siitä, että kahden ulomman kakkosen vieressä on miinoja. Aina silloin kun numeron vieressä on lippu, voimme vähentää tästä numerosta yhden ja ajatella sitä ikään kuin sillä olisi uusi arvo ja miina ei ole olemassa. Tässä 2-2-2-kuvion sijasta vähennys saa aikaan 1-2-1-kuvion ja kuvion ylä- ja alapuolella "ei ole olemassa" miinoja. Tämän johdosta edistynyt pelaaja tietää heti, että miinoja on kaksi: yksi ylemmän kakkosen oikealla puolella ja toinen alemman kakkosen oikealla puolella; kaikki muut kuviota koskettavat peitetyt ruudut ovat miinoista vapaita. Tämä näkyy viimeisessä kuvassa: voit merkitä kaksi miinaa (merkitty pommeilla) ja klikata hiiren vasemmalla painikkeella kolmea muuta ruutua (merkitty ristityllä pommeilla), koska niissä ei ole miinoja.

1-2-1-kuvio, esimerkki 4, ilman merkintöjä 1-2-1-kuvio, esimerkki 4, merkitty 1-2-1-kuvio, esimerkki 4, ratkaisu

Tämä on toinen esimerkki 1-2-1-kuviosta, jossa lippujen tarkastelun jälkeen nousee esiin eri numeroista koostuva kuvio. Tässä näet 2-2-1-kuvion, mutta lippu ensimmäisen kakkosen yläpuolella pienentää sen ykköseksi, joten siitä tulee 1-2-1. Näin voit löytää nopeasti kaksi miinaa ja kaksi miinatonta paikkaa.

1-2-1-kuvio, esimerkki 5, ilman merkintöjä 1-2-1-kuvio, esimerkki 5, merkitty 1-2-1-kuvio, esimerkki 5, ratkaisu

Tämä tilanne on vielä monimutkaisempi, koska kaksi lippua koskettavat 3-3-1-kuviota. Kun nämä kaksi lippua on otettu huomioon, kuvio vähentyy muotoon 1-2-1. Molemmat liput ovat ylemmän kolmosen vieressä, joten tästä kolmosesta on vähennettävä kaksi. Alempi lippu on myös alemman kolmosen vieressä, joten vähennämme tästä kolmosesta yhden. Tuloksena on (3-2), (3-1) ja 1 ⇒ 1-2-1. Tästä näkyy, että miinoja on kaksi: yksi ylemmän kolmosen oikealla puolella ja toinen alemman ykkösen oikealla puolella. Muut kuvion vieressä olevat peitetyt ruudut eivät piilota miinoja.

1-2-1-kuvio, esimerkki 6, ilman merkintöjä 1-2-1-kuvio, esimerkki 6, merkitty 1-2-1-kuvio, esimerkki 6, ratkaisu

Tässä on yksinkertainen ja yleinen tilanne. Pelilaudan reunan vieressä oleva 1-3-2-kuvio pienenee muotoon 1-2-1 sen vieressä olevan lipun johdosta.

1-2-1-kuvio, esimerkki 7, ilman merkintöjä 1-2-1-kuvio, esimerkki 7, merkitty 1-2-1-kuvio, esimerkki 7, ratkaisu

Tästä esimerkissä näemme, miten yksi lippu voi vaikuttaa kaikkiin kolmeen numeroon, jolloin kuvio muuttuu 2-3-2-kuviosta muotoon 1-2-1.

1-2-1-kuvio, esimerkki 8, ilman merkintöjä 1-2-1-kuvio, esimerkki 8, merkitty 1-2-1-kuvio, esimerkki 8, ratkaisu

Viimeisessä 1-2-1-kuvion esimerkissä näemme kolme miinaa, jotka muuttavat 2-3-3-kuviosta muotoon 1-2-1. Tästä seuraa se, että löydämme kaksi miinaa ja kolme ruutua, jotka eivät sisällä miinoja.

Mistä tiedät, että tämä on oikein? Mistä tiedät, että miinat ovat näissä muissa paikoissa kaikissa edellä mainituissa tapauksissa? Voit selvittää tämän käyttämällä loogista päättelyä. Olettamalla, että keskimmäisen kakkosen vieressä on miina (katso aivan ensimmäinen pystysuora esimerkki). Mutta kakkosen vieressä pitäisi olla kaksi miinaa, joten minne toinen miina menee? Keskimmäisen kakkosen ylä- ja alapuolella on numero 1, ja molemmilla on jo liputettu miina. Miinaa ei siis voida olla asetettu keskelle. Miinoilla on oltava yhteinen raja ylimmän ykkösen ja alimman ykkösen kanssa. Ja koska nämä ovat ykkösiä ja niissä voi olla vain yksi miina koskettamassa niitä, kaikki muut niitä ympäröivät peitettynä olevat ruudut eivät sisällä miinoja.

On toinenkin suhteellisen yleinen kuvio, joka kannattaa oppia alusta alkaen: 1-2-2-1. Samoin kuin 1-2-1-kuvio, 1-2-2-1 voidaan ratkaista logiikan avulla. Ratkaisu on kuitenkin päinvastainen. 1-2-1-kuviossa ratkaisu on pommi-tyhjä-pommi, mutta 1-2-2-1-kuviossa se on tyhjä-pommi-pommi-tyhjä. Toisin sanoen 1-2-1-kuviossa meillä on miinat, jotka rajaavat ykkösiä, ja 1-2-2-1-kuviossa miinat rajaavat kakkosia.

1-2-2-1-kuvio, esimerkki 1, ilman merkintöjä 1-2-2-1-kuvio, esimerkki 1, merkitty 1-2-2-1-kuvio, esimerkki 1, ratkaisu

Tässä näet pystysuoran 1-2-2-1-kuvion. Kahden kakkosen vieressä on kaksi miinaa, mutta muissa kuvion vieressä olevissa paikoissa ei ole miinoja.

1-2-2-1-kuvio, esimerkki 2, ilman merkintöjä 1-2-2-1-kuvio, esimerkki 2, merkitty 1-2-2-1-kuvio, esimerkki 2, ratkaisu

Harkittuase lippua, näet tässä 1-2-2-1-kuvion. Miinat ovat kahden kakkosen yläpuolella, ja ykkösten yläpuolella olevat ruudut eivät sisällä miinoja.

1-2-2-1-kuvio, esimerkki 3, ilman merkintöjä 1-2-2-1-kuvio, esimerkki 3, merkitty 1-2-2-1-kuvio, esimerkki 3, ratkaisu

Tämä on samanlainen tilanne. Yksi lippu vähentää 1-2-2-2-kuvion muotoon 1-2-2-1.

1-2-2-1-kuvio, esimerkki 4, ilman merkintöjä 1-2-2-1-kuvio, esimerkki 4, merkitty 1-2-2-1-kuvio, esimerkki 4, ratkaisu

Viimeisessä esimerkissä näemme lipun, joka muuttaa kahta numeroa: 2-3-2-1-kuvio muuttuu muotoon 1-2-2-1, koska lippu koskettaa sekä kakkosta että kolmosta.

On olemassa monia muita kuvioita, joista osa on suosittuja, osa harvinaisia, osa erittäin hyödyllisiä ja osa aivan hyödyttömiä. Jos haluat tietää lisää Miinaharavan kuvioista, voit lukea Kuviot-oppaan Authoritative Minesweeper-verkkosivustolla tai Strategia-oppaan Miinaharava Wikissä (molemmat englanniksi).

Vinkkejä ja temppuja

Okei. Nyt tiedät miten käyttää logiikkaa Miinaharavan ratkaisemiseen. Ja tiedät joitain kuvioita, joiden avulla voit pelata nopeasti. Mutta onko olemassa temppuja, joilla pelata vielä nopeammin? Vastaus on kyllä.

Kysymysmerkki – sammuta se. Alkuperäisessä Miinaharavassa oli tämä ominaisuus, joten se on yhteensopivuussyistä sisällytetty usein uudempiin versioihin. Kokeneille pelaajille se on kuitenkin täysin hyödytön. Hiiren kakkospainiketta napsauttamalla asetat tai poistat lipun, ei muuta.

Napsautusten yhdistäminen – tähän mennessä olemme käsitelleet hiiren vasemman painikkeen käyttämistä peitettyjen ruutujen paljastamiseksi ja hiiren oikean painikkeen käyttämistä lipun asettamiseen peitettyihin ruutuihin. On kuitenkin olemassa myös muita mahdollisia napsautuksia. Napsauttaessasi hiiren vasemmalla painikkeella numeroa, jonka ympärillä on jo vastaava määrä lippuja (esimerkiksi 3, jonka vieressä on kolme lippua), kaikki ympäröivät peitetyt kentät paljastuvat. Tämän ominaisuuden avulla voit avata useita peitettyjä ruutuja yhdellä napsautuksella useiden napsautusten sijaan.

Näppäimistöllä pelaaminen – on mahdollista pelata myös molempia käsiä avuksi käyttäen. Aseta hiiri peitetyn ruudun päälle ja paina välilyöntiä asettaaksesi/poistaaksesi lipun tai painamalla Enter-näppäintä paljastaaksesi ruudun. Numerolla varustetun ruudun päällä välilyönti- tai Enter-näppäintä painattaessa kaikki vierekkäiset peitetyt ruudut avautuvat, jos sopiva määrä lippuja on jo asetettu.

Ilman lippuja – jotkut pelaajat eivät halua asettaa lippuja. Tämä tarkoittaa sitä, että he tekevät vähemmän napsautuksia pelatessaan, joten heidän nopeutensa voi mahdollisesti kasvaa. On kyseenalaista, nopeuttaako tämä todella pelaamista, koska sinun on muistettava paikat, joissa miinat ovat, etkä voi napsauttaa numeroita avataksesi useita peitettyjä ruutuja kerralla. Kaikista edistyneimmät pelaajat asettavat joskus lippuja sinne tänne, missä tahansa heidän mielestään siitä on hyötyä, mutta yleensä jättävät käyttämästä lippuja.

Supersooninen tila – jotkin Miinaharava-kloonit mahdollistavat pelaajan pelaamisen käyttämällä vain hiirtä, mutta ilman klikkauksia. Miten tämä on mahdollista? Viedessäsi hiiren osoittimen peitetyn ruudun päälle, merkitset sen automaattisesti. Siirtäessäsi hiiren osoittimen numeron sisältävän kentän päälle, kaikki vieressä peitettyinä olevat ruudut paljastuvat automaattisesti, kunhan ruudun ympärillä olevien lippujen määrä vastaa numeroa ruudun sisällä. Tämä vaatii saman verran loogista ajattelua kuin tavallinen peli, mutta tekee pelistä paljon nopeamman. Syynä tähän on se, että napsautuksen sijaan siirtelemällä kohdistinta näytön poikki päätät, mihin liput asetat ja mitä ruutuja paljastat. Tässä Miinaharavan verkkopohjaisessa versiossa, ei valitettavasti ole tätä ominaisuutta käytettävissä. Löydät sen kuitenkin tämän pelin muista klooneista, esimerkiksi osoitteesta minesweeper.us.

On vielä yksi tärkeä vinkki, joka ei liity siihen, miten nopeasti pelaat, mutta sen muistaminen on erittäin tärkeää, erityisesti aloitteleville pelaajille. Kun teet virheen, asetat lipun väärin ja räjäytät miinan ja häviät, peli näyttää sinulle tekemäsi virheet. Väärin asetettu lippu on merkitty ristityllä miinalla. Monet ihmiset olettavat virheellisesti, että ristitty miina kuvaa paikkaa missä miinan pitäisi olla. Katso seuraava esimerkki.

Miinaharava-pelilauta, jossa lippu on väärin asetettu.

Mitä tässä tapahtui? Pelaaja asetti oikein kolme lippua pystysuoraan 2-3-2-sekvenssiin. Näitä lippuja kuvataan edelleen lippuina. Myöhemmin pelaaja kuitenkin asetti lipun kakkosen yläpuolelle. Siellä ei ollut miinaa (muista 1-2-1-kuvio), joten lippu asetettiin väärin; se on nyt merkitty ristityllä pommilla. Punaisella taustalla vasemmalla oleva pommi on ruutu, jonka pelaaja paljasti ja siinä räjähti, koska siinä oli miina. Monet pelaajat katsovat tällaista kuvaa ja näkevät kahden miinan koskettavan ykköstä: punaisella taustalla olevan pommin ja ristityn pommin. Nämä pelaajat ajattelevat, että peli toimi väärin, koska ykkösen vieressä on kaksi miinaa. Mutta tämä on väärä johtopäätös; ykkösen vieressä oli vain yksi miina, ja peli toimii täydellisesti.

Jumiin jääminen

Perinteisessä Miinaharavassa miinat sijoitetaan satunnaisesti. Tästä seuraa, että pelin ratkaisemisesta pelkän logiikan avulla ei ole joskus mahdollista.

Tällä tavoin voit jäädä jumiin Miinaharavassa.

Monet kokeneet pelaajat ovat tulleet liian tutuiksi sellaisista tilanteista, jotka herättävät turhautumisen kyyneleitä, toistuvia painajaisia tai joskus jopa lieviä PTSD-tapauksia. Tässä esimerkissä pitkän ja uuvuttavan pelaamisen jälkeen pelaaja melkein ratkaisi Miinaharava-pelilaudan Vaativalla-vaikeustasolla kohtuullisessa ajassa. Ja nyt heidän on arvattava, missä viimeinen miina on viimeistä siirtoa varten. Molemmat punaisella ellipsillä merkityt ruudut piilottavat yhtä todennäköisesti miinan, ja siksi pelaajan taidoista riippumatta pelin lopputulos päätyy kolikonheitoksi. Tämä on erityisen turhauttavaa vähemmän kokeneille pelaajille, joilta Vaativalla-vaikeustasolla ratkaiseminen vie paljon aikaa ja vaivaa. Ja sitten lopulta kaikki tämä aika ja vaiva menetetään usein huonon onnen takia.

Tätä ei välttämättä tapahdu, tapahtuu kerran tai useita kertoja yhden pelin aikana. Se, onko pelin aikana arvattava, on huonon tuurin asia, ja mitä suurempi pelilauta on, sitä useammin se tapahtuu. Vaativalla-vaikeustasolla pelaajan on ehkä arvattava jopa neljä kertaa tai enemmän. Jos jokainen arvaus on kuin kolikonheitto (ei niin aina ole, mutta pidetään asiat yksinkertaisina), niin mahdollisuudet pelin ratkaisemiseen ovat samat kuin todennäköisyys siitä, että kullakin kolikonheitolla tulee kruuna neljä kertaa peräkkäin, mikä on alle 10 %. Pelilaudan koon tuplaaminen kaksinkertaistaa odotetun arvausten määrän. Tästä syystä suuret Miinaharava-pelilaudat ovat harvinaisia. Niiden pelaaminen olisi liian turhauttavaa, koska useat arvaukset vähentävät voittomahdollisuutesi käytännössä nollaan taidoistasi riippumatta.

Onko tapa korjata tämä ongelma? Kyllä. Arvailuun liittyvä ongelma on useimmissa Miinaharava-klooneissa, mutta ei meidän. Miinaharava-kloonissamme valittavanasi niin sanottu "Puhdasta älykkyyttä"-tila. Pelatessasi peliä tässä tilassa, pelin luomat pelilaudat ovat aina deterministisesti ratkaistavissa. Se tarkoittaa, että sinun ei koskaan tarvitse arvailla, missä miinat sijaitsevat, ja voit ratkaista pelin pelkällä logiikalla. Miten se on mahdollista? Aina kun uutta pelilautaa luodaan, pelimoottori tarkistaa, onko pelilauta mahdollista ratkaista arvaamatta. Jos se ei ole mahdollista, peli vaihtaa pelilaudan ja tarkistaa sen uudelleen, ja sykli jatkuu, kunnes peli löytää pelilaudan, joka on ratkaistavissa ilman arvaamista. "Puhdasta älykkyyttä"-tila on oletuksena valittu, joten sinun ei tarvitse aloittaa seikkailuasi Miinaharavan kanssa murehtien jumiin jäämisestä. Lisäksi tämä tila mahdollistaa sen, että Yli-ihminen- ja Avaruusolio-vaikeustasot ovat saatavilla pelissämme. Halutessasi todella jättimäisen pelilaudan, suosittelemme myös minesweeper.us-verkkosivustolta löytyvää Jumalallinen-vaikeustasoa.

Miten nopeasti muut pelaavat?

Mikäli olet aloittelija, saatat ihmetellä, mitkä ajat ovat kohtuullisia kunkin vaikeustason ratkaisemiseen. Voit pitää itseäsi hyvänä, jos sinulla kestää enintään 10 sekuntia Helppo-vaikeusasteella, 60 sekuntia Keskitaso-vaikeustasolla ja 240 sekuntia Vaativa-vaikeustasolla pelin ratkaisemiseen. Jotta voisit pitää itseäsi erittäin hyvänä, sinun tarvitsi ratkaista Helppo-vaikeustaso 6 sekunnissa, Keskitaso-vaikeustasolla 40 sekunnissa ja Vaativa-vaikeustason 100 sekunnissa.

Alla on joitain videoita, joissa voit nähdä, miten muut ihmiset pelaavat. Huomaa, että tämä on edelleen pelaajatasoa satunnaiseen pelaamiseen, ei ammattilaistasoa.

Helppo-vaikeustasolla:

Keskitaso-vaikeustasolla:

Vaativa-vaikeustasolla:

Yli-ihminen-vaikeustasolla:

Avaruusolio-vaikeustasolla:

Ammattipelaajien maailmanennätykset ovat seuraavat: 1 sekunti Helppo-vaikeustasolla, 6 sekuntia Keskitaso-vaikeustasolla ja 27 sekuntia Vaativa-vaikeustasolla. Erityisesti vuonna 2022 parhaat ajat ovat 0,49 sekuntia Helppo-vaikeustasolla, 5,80 sekuntia Keskitaso-vaikeustasolla ja 26,59 sekuntia Vaativa-vaikeustasolla.

Lue lisää

Mikäli olisit kiinnostunut oppimaan lisää Miinaharavasta, täältä löydät lisätietoja: